NIEUW PASPOORT STELT WEINIG VOOR ================================ Hoogleraar: Computerchip maakt pas niet wezenlijk veiliger Gijs Korevaar, Axel Veldhuizen Algemeen Dagblad , 26 aug. 2006. De vernieuwingen van het paspoort, dat vanaf vandaag verkrijgbaar is, stellen nu nog niet veel voor. Het paspoort is mde de computerchip niet wezenlijk veiliger geworden en het controleren op echtheid zal waarschijnlijk ook niet sneller gaan. Dat voorspelt prof.dr. Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging aan de Universiteit Nijmegen en autoriteit op het gebied van biometrische beveiligingstechnieken. Op de chip zijn de paspoortgegevens en de pasfoto opgeslagen. Het is de bedoeling dat binnen drie jaar ook vingerafdrukken op de chip terechtkomen. Het nieuwe paspoort wordt 8,06 euro duurder. De meeste gemeenten rekenen 47,46 euro voor een paspoort, het maximumbedrag. Jacobs vindt die prijsverhoging niet zo belangrijk. "Het is toch ook leuk? Als je een beetje handig bent kan je die chip voor allerlei zaken gebruiken. Op de universiteit hebben we al een systeem ontwikkeld dat je alleen met je paspoort op de computer kan inloggen. Ik denk dat er nog wel meer mensen met dat soort gadgets komen." De Koninklijke Marechaussee stapt vooralsnog niet over op echte biometrisch paspoortcontroles. Dan mote de foto van het paspoort met behulp van een computer worden vergeleken met een foto die de marechaussee maakt als iemand zijn pas aanbiedt. De techniek is daarvoor nog niet ver genoeg ontwikkeld. "Voorlopig kijken we alleen maar naar de beeldschermen," zegt een woordvoerder. Vooral de herkenning van jonge kinderen en ouderen gaat nog niet foutloos. Hun uiterlijk verandert zo snel dat de computer ze niet meer herkent.