Bank sluit klant met `onveilige' PC af ====================================== Internetbankieren: we kijken alleen naar de verbinding. Algemeen Dagblad , 2/2/08. Ellen den Hollander, Utrecht. Het is honderden Rabo-klanten de afgelopen dagen overkomen. Ze konden niet meer internetbankieren, omdat `het systeem' van de bank meldde dat de verbinding van hun computer naar de Rabobank niet veilig was. "Op het moment dat een klant met zijn computer contact maakt met de bank, bekijken wij of de verbinding veilig is," let woordvoerder Raymond Salet uit. "Het is even ongemakkelijk voor de klant, maar mensen kunnen worden beroofd via hun pc als die niet goed beveiligd is. De meeste klanten zijn blij dat wij hen waarschuwen. De problemen kunnen liggen in de illegale software, in virussen en andere slechte bestanden die een computer hebben geinfecteerd. Pas als de klant voldoende beveiligingsmaatregelen heeft getroffen, legale software heeft geinstalleerd of -- in het uiterste geval -- een nieuwe computer heeft gekocht, kan hij weer internetbankieren. "Het kan in een dag geregeld zijn," denkt de Rabobank. Salet wijst erop dat de bank zeven miljoen particuliere klanten heeft. Ook de Postbank en ABN Amro hebben de afgelopen maanden klanten afgesloten, omdat hun computers onveilig bleken. "Wij willen de verantwoordelijkheid voor de veiligheid niet afschuiven," luidden de geruststellende woorden van Boele Staal, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in november nog. Het is een soort service, legt NVB-woordvoerder Michel Noordermeer uit. "Wij leggen uit dat een bankklant ziek is of koorts heeft en dat hij beter een pilletje kan nemen." In de periode dat de klant geen toegang heeft tot internet, kan hij of zij papieren overschrijvingskaarten gebruiken of geld per telefoon overmaken. Hoe banken precies te werk gaan weet ict-professor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit Nijmegen niet. "Maar ik weet wel dat je aan de internetverbinding kunt zien welke versies de klant gebruikt van hun browser en van hun besturingssysteem, bijvoorbeeld Windows. In oudere versies die niet meer worden aangepast, zitten gaten in de beveiliging." Bovendien is de precieze versie van de versleuteling zichtbaar voor de bank bij het leggen van contact. "Als dat een oude versie is, dan ik mij voorstellen dat ze hun klanten willen waarschuwen." "Wij kijken niet in de computer van de klant," bezweert de Rabo-woordvoerder. "Dat zou van de gekke zijn. Ik kan om veiligheidsredenen niet zeggen hoe precies, maar we bekijken alleen de verbinding. De consumentenbond vindt het prima als de mensen worden afgesloten als ze een geinfecteerde pc hebben. "Het is wel belangrijk dat klanten goed geinformeerd worden over die maatregel." Deze maatregel is nodig, omdat Nederlanders massaal op internet bezig zijn, zegt de Rabobank. Het leeuwendeel van de bevolking regelt de bankzaken via internetbankieren en doet betalingen via internet. "Dat zorgt ervoor dat criminelen ons land als interessant gebied zien en met hagel op argeloze internetgebruikers schiet," meent Salet. "Wat er kan gebeuren, is dat `boeven' een overschrijving stiekem tussen andere overschrijvingen zetten als een bankklant internetbankiert. Daarom moeten mensen opletten op de bedragen die zij overmaken." het probleem is er en gaat niet meer weg, maakte NVB-voorzitter Staal eind vorig jaar al duidelijk. Salet sluit zich daarbij aan.