'Stemmen moet in alle vrijheid' =============================== Minister Nicolai heeft stemmachines terecht afgekeurd. Eindhovens Dagblad , 1 nov. 2006 Lizette van Neer EINDHOVEN - Minister Nicolai heeft een wijs besluit genomen om de stemmachines van producent Sdu niet in te zetten bij de komende verkiezingen. Daarvan zijn deskundigen Eliora van der Hout, bestuurskundige bij de Universiteit in Leiden, en Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging aan de TU/e en aan de universiteit in Nijmegen, overtuigd."Een dapper besluit", zegt Jacobs. Hij vindt dat er sprake is van een fundamenteel probleem met stemmachines. "Er is weinig inzicht in en controle op de software van de computers. Hoe weten we dat de juiste software er wel in zit? Er is geen garantie dat alle achtduizend stemcomputers goed beveiligd zijn." Volgens Jacobs is er op korte termijn maar een heldere oplossing, terug naar het rode potlood. Bestuurskundige Eliora van der Hout deed eerder promotieonderzoek aan de Universiteit van Tilburg naar de manier waarop op basis van stemmen een uitkomst wordt geteld. Van der Hout: "Het algehele idee is dat mensen vrij zijn te stemmen, niet onder druk van anderen en in de anonimiteit. Het moet niet uit kunnen maken wie welke stem uitbrengt. De stem van een hooggeplaatst persoon is niet meer dan de stem van Jan met de pet. Dat is je recht binnen een democratie. Daarom moet je het zekere voor het onzekere nemen, zoals minister Nicolai heeft gedaan. Mensen moeten niet bang hoeven zijn dat iemand hun uitgebrachte stem opvangt of uitleest. Anders stem je niet in vrijheid." Actiegroep veilig stemmenWijvertrouwenstemcomputersniet.nl is een actiegroep die als doel heeft verkiezingen zo te laten verlopen dat iedereen toezicht kan hebben op een eerlijke stemming. De actiegroep is afgelopen zomer opgericht door internetgoeroe Rop Gonggrijp. Volgens de actievoerders kan met veel computers niet veilig, eerlijk en controleerbaar gestemd worden. Minister Nicolai keurde maandag de 1200 Sducomputers af.In een kort geding tegen de Staat eist de groep ook een verbod op de 8000 Nedap-stemmachines.