Waarschuwing voor complexheid systeem ===================================== Financieel Dagblad , 5 feb. 2008. Van onze correspondent, Den Haag Het kabinet wil de kilometerheffing invoeren met de modernste satelliettechnologie. Volgens de leveranciers is het geen probleem om de apparatuur te leveren. Deskundigen waarschuwen echter dat het gaat om een risicovol en complex systeem. `Technologie? Geen probleem, die is er al. Een kwestie van juiste keuzes en regie', laat hoogleraar e-commerce Roel Pieper de Tweede Kamer weten. Hij bepleit wel een grote `pilot' om het totale systeem te testen. Want in de complexiteit zit het risico. `Hoe langer pilots en invoering duren, hoe groter de kans dat het mislukt.' Directeur Jeroen Kok van Translink, het bedrijf dat worstelt met de ov-chipkaart, is wat de techniek betreft niet zo'n `believer' als Pieper. `Minister Camiel Eurlings moet niet kiezen voor de modernste, maar voor bewezen technologie. Anders loopt hij grote risico's.' Ook Maarten Boasson, informaticaspecialist van de Universiteit van Amsterdam, waarschuwt dat het optuigen van het systeem voor de kilometerheffing voor 16 miljoen mensen `risicovol' is. `Ik voorzie grote problemen met de software. Alleen al het formuleren van de systeemeisen is buitengewoon moeilijk en tijdrovend. De ov-chipkaart is gekraakt; dat mag met de autokastjes voor de kilometerheffing niet gebeuren, vindt de Nijmeegse hoogleraar computerbeveiliging Bart Jacobs. `Het moet een open systeem worden, zodat iedereen kan meekijken naar de beveiliging.' Dat gaat wel extra geld kosten, zegt hij. Dat complexe, risicovolle systeem moet echter binnen strenge budgettaire kaders worden gerealiseerd. De kosten mogen niet meer bedragen dan 5% van de baten, heeft de politiek bepaald. Over de haalbaarheid daarvan bestaat de nodige twijfel. Zo is het innen van de `Maut' voor vrachtwagens in Duitstland veel duurder dan de 5% van de opbrengst. Ex-ANWB-directeur Paul Nouwen, een van de architecten van de kilometerheffing, stelt dat de kosten in Duitsland al zijn gedaald van 17% naar 13%. Directeur Dick van den Broek Humphreij van verladersorganisatie EVO bestrijdt dit. Het ligt boven de 20%. Privacywaakhond CBP is extra waakzaam na problemen met de ov-kaart. Ook dat zal de kilometerheffing duurder kunnen maken. Piepers keuze. Vrijwillige heffing. Hoogleraar e-commerce Roel Pieper lanceert het plan de kilometerheffing niet langer verplict te maken maar vrijwillig. Dat verhoogt de acceptatie en maakt het systeem aanzienlijk goedkoper, denkt hij. Wie niet meedoet betaalt de oude belastingen. Kamerleden vrezen dat veelrijders, die de meeste kilometerheffing moeten gaan betalen, dan zullen afhaken.