ANWB bezorgd over misbruik gegevens =================================== Het Parool , 25/1/08. Van een verslaggever DEN HAAG - De kilometerheffing mag niet worden gebruikt voor opsporing. Alleen in extreme gevallen, bijvoorbeeld bij terreurdreiging, mag een onafhankelijke instantie gegevens over verplaatsing van automobilisten aan de overheid leveren. Dat stelt de ANWB. De automobilistenbond overweegt de steun voor de kilometerheffing in te trekken als de privacy niet voldoende wordt gewaarborgd. De heffing moet in 2011 ingaan voor vrachtwagens en vanaf 2012 voor personenauto's. De gegevens worden verzameld via een satelliet, die contact maakt met een apparaat in de auto. Hiermee kunnen de verplaatsingen van een auto precies worden nagegaan. ANWB-directeur Guido van Woerkom ziet er de noodzaak niet van in dat de overheid over die gegevens beschikt. De kilometerheffing, die de wegenbelasting en de aanschafbelasting BPM vervant, is bedoeld om het rijk te voorzien van geld voor infrastructuur, aldus van Woerkom. "Het vertrouwen in de overheid zal niet toenemen als ze ook de beschikking krijgt over de gegevens." De ANWB, die 3,9 miljoen leden telt, wil dat niet de overheid, maar een onafhankelijke instantie de gegevens verwerkt. Die zou moeten regelen tegen welke voorwaarden externe partijen, zoals verzekeraars, over (delen van) de informatie mogen beschikken. De Nijmeegse hoogleraar computerbeveiliging Bart Jacobs pleit voor een systeem waarbij het wegennet wordt ingedeeld in kleurcategorieen, bijvoorbeeld rood voor drukke wegen, oranje voor minder drukke wegen en groen voor wegen waar nooit files staan. Het wegnummer blijft onbekend. Een kastje in de auto bepaalt hoeveel op welk type weg is gereden, waarna de rekening thuis op de mat valt.