onderzoek, onderwijs, organisatie

Freek Wiedijk sollicitatie Universitair Docent bij Grondslagen Radboud Universiteit Nijmegen 2004 12 06, 15:00

intro

universiteit

producten • onderzoek wetenschap

• onderwijs afgestudeerde studenten klanten

• overheid → onderzoek, onderwijs • onderzoeksorganisaties → onderzoek

• bedrijven → onderzoek, onderwijs • studenten → onderwijs

toepassingen computers

• databases bedrijfsleven

• communicatie word processing e-mail web multimedia

• scientific informatica in andere wetenschappen simulatie & visualisatie

• embedded systems

technologieën

• architectuur hardware

• infrastructuur operating systems netwerken

• programmatuur compiler technologie algoritmiek

onderzoek

doelstellingen

‘publish or perish’

‘demo or die’ formal methods

lijkt zeer theoretisch

… Systems people are strongly encouraged to apply. Theorists need not bother: The European Common Market already has a glut of butter, milk, wine, and theorems.

– Andy Tanenbaum

maar: belangrijke voedingsbodem

microsoft’s wormen

formal methods → abstracte attitude ten aanzien van software → essentieel voor betere software

formalisatie van wiskunde

‘toegepaste informatica in de wiskunde’?

maar: verificatie van algoritmes, protocollen, etc. → geformaliseerde wiskunde nodig! ook:

verifieer een brug!

onderwijs

krachtenveld

\xymatrix{wetenschap &  & maatschappij \\  & informatica onderwijs \ar@{-->}[ul] \ar@{-->}[ur] \ar[d] \\  & studenten}

voorbeelden

• wetenschap quantum computing

• maatschappij cobol J2EE, .net

• studenten game programming

onderwijspraktijk

twee categorieën • standaard informaticavakken

• locale onderzoeksonderwerpen

maar: belangrijk • kijken naar wat maatschappij nodig heeft • kijken naar wat studenten motiveert

onderwijs ‘Grondslagen’

• standaard informaticavakken complexiteitstheorie formele talen & berekenbaarheid logica wiskunde voor informatici

• locale onderzoeksonderwerpen type-theorie bewijsassistenten programmaverificatie model checking implementatie-technieken voor formal methods

interactievormen

• 1 docent ⟶ n studenten

college slides schoolbord interactieve demo

• 1 docent ⟶ 1 student scriptiebegeleiding

• 1 student ⟶ n studenten werkgroep

• 1 student zelfwerkzaam practicum

• n studenten zelfwerkzaam in groepsverband

ervaringen waar ben ik goed in? wat doe ik graag? met welke onderwijsvormen ben ik vertrouwd? wat zou ik nog willen leren?

organisatie

projecten

nationale projecten

NWO internationale projecten, samenwerkingsgemeenschappen

EC internationale contacten

onderwerpskeuze

• relevantie

• expertise

faculteit

• samenwerking tussen vakgroepen • gezicht naar de buitenwereld

conclusie

scoren

• maatschappelijke relevantie

• cs.ru.nl moet een centrum in nederland zijn