Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kunnen de deelnemers:
- Betekenis van imperatieve taalconstructies vastleggen
met behulp van inductieve technieken zoals toestandsovergangssystemen. Het
effect van verschillende ontwerpkeuzen verklaren met behulp van de semantiekbeschrijving.
Berekeningen in imperatieve talen analyseren, bijvoorbeeld voor het onderzoeken
van terminatiegedrag en semantische equivalentie.
- Afleidingen voor propositie- en predicaatlogica opstellen in natuurlijke-deductiestijl.
Constructieve en (essentieel) niet-constructieve constructies onderscheiden.
- De relatie tussen syntaxis (taal) en semantiek (model) aanduiden. Enkele
veelgebruikte modeltheoretische eigenschappen onderzoeken en hun onderlinge
verbanden verklaren.
- Eigenschappen van programma's (waaronder correctheid)
aantonen met behulp van correctheidscalculi.
- Berekeningen in functionele talen modelleren met behulp van termherschrijfsystemen.
Berekeningen in herschrijfsystemen analyseren, bijvoorbeeld confluentie- en
terminatiegedrag.
- Tijdafhankelijke eigenschappen van systemen uitdrukken
in modale (temporele) logica. Deze eigenschappen toetsen met behulp van computergereedschap.
Beginvereisten
Om deze cursus succesvol te kunnen volgen voldoe je aan de volgende voorwaarden.
- Programmeerervaring met zowel imperatieve als functionele talen (zoals in
de cursussen rond programmeren, eventueel parallel te volgen).
- De taal van de predicatenlogica kunnen gebruiken om beweringen te formuleren.
In redeneringen de elementaire stappen kunnen onderscheiden en bewijzen kunnen
weergeven in een geschikt afleidingssysteem (zoals in de cursussen Beweren
en bewijzen en Discrete wiskunde).
- (Programmeer)talen en taaluitbreidingen kunnen specificeren met behulp van
reguliere expressies en contextvrije grammatica's (zoals in de cursus Talen
en automaten).
- Helder kunnen formuleren, zowel bij het motiveren van oplossingen als het
weergeven van wiskundige redeneringen (zoals in de voorafgaande cursussen
in de wiskunde en de theoretische informatica).