Docentenvaluatie OCT 2003 Het college OCT werd dit jaar voor de tweede keer gegeven. Het vak bestond uit de volgende onderdelen: A Medische aspecten -- van Earning (16/09, 19/09, 03/10) B Taal en cognitie -- Boves, Coppen (10/10; 14/10, 17/10) de Haan, Vuurpijl (28/10, 04/11) C Bedrijfskundige aspecten -- van de Pols (11/11, 21/11) D Juridische aspecten -- Oskamp, Buruma, Jacobs (08/12, 09/12, 12/12) Deelname/rendement: begonnen 27, geslaagd 24. A: 27/27 B: (taal) 25/23, (cogn) 25/20 C: 27/24 D: 27/24 Onderdeel A: Medische aspecten ------------------------------ Het college was goed te volgen, de opgave werd i.h.a. niet moeilijk gevonden. De `rode draad' functie van dit onderdeel werd onvoldoende duidelijk gemaakt. Klein minpunt: de collegezaal was lastig te vinden. Commentaar: Het is misschien niet verkeerd als de volgende keer in het eerste college meer aandacht wordt besteed aan de `roode draad'. Reactie LvE: Daar is ook ruimte voor. Graag zou ik handhaven dat de studenten in de laatste 2 uur zelf wat presenteren over iets dat ze hebben uitgezocht. College werd pas 2 weken voor aanvang opgezet. Komend jaar tijdig vooroverleg. Onderdeel B: Taal/Cognitie -------------------------- 1. Taal: De stof werd interessant gevonden. De presentatie van Coppen vond men goed, dat van Boves iets minder. Het werkcollege was minder goed georganiseerd (door gebrek aan voldoende aantal computers). De opdracht was, volgens enkele studenten, aan de moeilijke kant. Commentaar: Helaas werd het te laat duidelijk dat dit onderdeel een collegezaal met computers nodig had, waardoor een reservering bij Informatica niet meer mogelijk was. 2. Cognitie: Het eerste college werd gegeven door Vuurpijl. Het eerste uur van zijn college vond men veel van een `voorlichting' hebben. De tweede uur was echter zeer interessant. Ook het college van de Haan werd goed ontvangen. De opdrachten waren interessant; men kon kiezen tussen twee opdrachten, of van de stof van het eerste, of van het tweede college. Onderdeel C: Bedrijfskunde -------------------------- Dit onderdeel werd door een gastdocent van Pink Roccade verzorgd. De studenten vonden het college van deze docent leuk, boeiend en levendig, en de stof praktisch. De opdracht was goed te doen. Onderdeel D: Juridische aspecten -------------------------------- Er waren drie colleges, de eerste twee vanuit het gezichtspunt van rechten, en het derde vanuit het gezichtspunt van security. Bart Jacobs zorgde voor de inhoudelijke coordinatie van deze colleges. Alledrie de colleges werden zeer positief ontvangen, mede dankzij de goede aansluiting tussen de delen. Helaas werd het eerste college werd minder goed bezocht, door het vroege tijdstip (maandag 8:30), en de deadline van een zware opdracht in een andere vak die op dezelfde dag viel. Commentaar: Omdat dit een terugkerend probleem is moeten we volgende jaar proberen het college van Oskamp op een latere tijdstip in te roosteren, en eventueel de aanwezigheid tijdens de colleges verplicht te stellen. Responsiegroep -------------- Er werd een responsiegroep opgericht (bestaande uit drie studenten) wat tot ieders tevredenheid goed heeft gefunctioneerd. Meerdere keer zorgde de responsiegroep voor een goede communicatie tussen studenten en docenten, d.m.v. de mediatie van de coordinator. Algemeen -------- Een probleem: studenten vinden dat de huiswerkopdrachten weining bijdragen tot het begrip van de stof. Inleveren via email werkt niet altijd goed dankzij automatische filters. Het moet vermeld worden dat docenten van onderdelen waar dit soort problemen zich voordeden zeer behulpzaam waren, met name van Erning, Coppen, de Haan, en Vuurpijl. Communicatie via Blackboard werk prima; de OCT site kreeg een goede waardering. Resultaten studentenevaluatie ----------------------------- 16 van de 27 studenten heeft deelgenomen aan een gesprek met de coordinator, in de afsluitende schriftelijke enquete. De resultaten van de eerste zijn verwerkt in evaluaties van de onderdelen (zie boven). Uit de enquetes blijkt dat studenten de inhoud van het vak interessant vonden: 3.7 (1=erg oninteressant, 5=erg interessant), en niet moeilijk: 2.6 (1=erg makkelijk, 5=erg moeilijk). De opzet van de colleges was goed. Algemene waardering voor het vak: 7.2 ! Plannen ------- - Meer aandacht voor `rode draad' - Huiswerkopdrachten aanpassen waar mogelijk - Harde deadlines invoeren voor inleveren - Nadenken of de aanwezigheid op de colleges i.h.a. verplicht moet zijn. Vanwege de diversiteit van de colleges lijkt zo'n stap noodzakelijk.