Docenten evaluatie vak OCT (Orientatiecollege Toepassingen) --------------------------------------------------------- Jaar: 2004 Het college OCT werd dit jaar voor de derde keer gegeven. Het vak bestond uit de volgende onderdelen: A Medische aspecten -- van Earning (16/09, 19/09, 03/10) B Taal en cognitie -- Boves, Coppen (13/10, 15/10; 20/10, 22/10) Jonkers, Vuurpijl (03/11, 12/11) C Bedrijfskundige aspecten -- van de Pols (24/11, 01/11) D Juridische aspecten -- Buruma, Grutters, Jacobs (08/12, 15/12, 17/12) Totale deelname/rendement: 8. A: 10/9 B: (taal) 8/8, (cogn) 8/7 C: 8/8 D: 8/6 Onderdeel A: Medische aspecten ------------------------------ Men vond de locatie en de rondleiding heel leuk. Het college was interessant, de opgave was goed te doen. De `rode draad' functie van dit onderdeel werd voldoende duidelijk gemaakt, een belangrijke verbetering t.o.v. het vorige jaar. Klein minpunt is dat er te veel stof werd uitgelegd, en dat de docent te snel door de stof heen ging, waardoor alles onthouden soms te moeilijk was. Ook was er te weinig interactie tijdens de colleges, behalve tijdens de laatste bijeenkomst. De studenten kregen een duidelijk beeld van de problemen, maar niet wat precies van een informatiekundige verwacht wordt. Onderdeel B: Taal/Cognitie -------------------------- 1. Taal: De stof werd interessant gevonden. De presentatie van beide docenten werd door de studenten als boeiend ervaren. Het werkcollege was goed georganiseerd, maar men vond de opdracht een beetje saai, omdat dezelfde handeling herhaldelijk uitvoerd moest worden, en de conlusie al snel bekend was. Ook in dit onderdeel hadden de studenten behoefte aan meer duidelijkheid over de rol van de informatiekundige. 2. Cognitie: Het eerste college werd gegeven door Jonkers. Haar college werd goed ontvangen. Met name de uitvoering van de opdracht, als onderdeel van het college, vond men een goed idee. Ondanks dat het college uitliep, met ong. 20 minuten, is iedereen tot het einde gebleven. Het tweede college werd verzorgd door Vuurpijl. Ook zijn praatje vonden de studenten interessant en duidelijk. Ondanks moeilijke omstandigheden vanwege verwaring omtrent de zaalreservering. Onderdeel C: Bedrijfskunde -------------------------- Dit onderdeel werd door een gastdocent van Pink Roccade verzorgd. De studenten vonden het college van deze docent leuk, boeiend en levendig, en de stof praktisch. Soms ging de docent te diep in op de stof en had hij de voorkennis te hoog ingeschat. De opdracht was i.h.a. goed te doen, maar het was niet helemaal duidelijk, wat de docent precies had verwacht. Onderdeel D: Juridische aspecten -------------------------------- Er waren drie colleges, de eerste twee vanuit het gezichtspunt van rechten, en het derde vanuit het gezichtspunt van security. Alledrie de colleges werden positief ontvangen. De studenten vonden dat Buruma goed kon vertellen. Zij waardeerden de discussie tijdens het tweede uur van het college van Grutters. Ook het onderwerp Security, door Jacobs, vond men zeer interessant, met name dankzij de vele voorbeelden. Resultaten studenten evaluatie ----------------------------- Alle studenten hebben deelgenomen aan een gesprek met de coordinator in de afsluitende schriftelijke enquete. De resultaten zijn verwerkt in de evaluaties van de onderdelen (zie boven). Uit de enquetes is gebleken dat studenten de inhoud van het vak interessant vonden: 4.0 (1=erg oninteressant, 5=erg interessant), en niet te moeilijk: 3.0 (1=erg makkelijk, 5=erg moeilijk). De opzet van de colleges was goed. Algemene waardering voor het vak: 7.1 ! Terugkoppeling naar de plannen van voorig jaar ---------------------------------------------- - "Meer aandacht voor `rode draad'": is gehaald. - "Harde deadlines invoeren voor inleveren": ging vanzelf. - "Verplichte aanwezigheid op de colleges": niet haalbaar, maar was ook niet nodig. OCT had dit jaar weliswaar minder studenten dan afgelopen jaar, maar deze studenten waren i.h.a. zeer gemotiveerd en communicatief.