Docenten evaluatie RD2-IK'2004 11/07/2004 Aantal deelnemers: 14. Het vak is ong. 4 weken later van start gegaan dan gepland was. Ik had een week tijd om het vak inhoudelijk voor te bereiden. Omdat RD2 een integratie-vak is, net als IP2, zag ik een mogelijke oplossing in een sterkere inhoudelijke samenhang tussen de twee vakken. In de praktijk betekende dit dat RD2 dit jaar als een afgeslankte versie van IP2 werd uitgevoerd. Dit hield in dat de opdracht in de twee vakken globaal hetzelfde was, maar dat de implementatie eisen in RD2 veel lager waren. Organisatorisch hadden de twee vakken grotendeels dezelfde structuur en verloop en leverden ze vergelijkbare resultaten op (zoals documenten, presentaties, programma etc.). Vandaar dat ik me in dit stuk alleen op de verschillen van RD2 t.o.v. IP2 zal concentreren. In de begeleiding hebben Jasper Stein en Lionel Elie Mamane geholpen. Dit was hard nodig omdat de informatiekunde studenten van RD2 meer intensieve begeleiding nodig hadden dan de informatica studenten van IP2 (die weer inhoudelijk moeilijker te begeleiden zijn). Van het begin af aan hadden de informatiekunde studenten veel problemen die bijna allemaal te maken hadden met de beperkte programmeer ervaring van deze studenten. Dit werd eerst duidelijk in het literatuuronderzoek en de probleemspecificatie. Alle drie de groepen leverden eerst een onuitvoerbaar en/of onvoldoende duidelijk plan in. Pas na veel besprekingen lukte het de plannen aan te passen en te reduceren tot iets implementeerbaars. Maar ook in de implementatie fase hadden de teams veel problemen. Het werd duidelijk dat het merendeel van de studenten praktisch helemaal niet kon programmeren. Helaas was er in dit vak geen ruimte om de nodige kennis bij te leren. Uiteindelijk leverden twee groepen een min-of-meer werkende classificatie algorithme. Achteraf blijkt dat dit mogelijk was omdat er in die teams een student was die redelijk goed kon programmeren. Een groep kon niet op tijd een uitvoerbare implementatie presenteren, deels door het bovengenoemde probleem en deels door slechte organisatie binnen het team. Omdat een werkend programma geen voorwaarde was heeft ook deze groep het vak gehaald, weliswaar met een lager cijfer. Ik denk dat naast het specificeren ook programmeren een essentieel onderdeel moet zijn van RD2. Als programmeren een probleem blijft voor de toekomstige student van het vak, dan weet ik niet hoe de inhoud van RD2 eruit moet gaan zien zodat het vak kan voldoen aan de eisen. In gesprekken met de studenten kwam naar voren dat de informatiekunde student meer zou tijd willen besteden aan requirement engineering. Dit vraagt naar meer contact met de klant (een probleem waar ik dit jaar geen oplossing voor heb kunnen vinden). Tevens wil de student vooral als manager fungeren en niet als programmeur. Dan rijst echter de vraag wie dan programmeert. J. Sarbo Commmentaar Lionel: The students describe the role in the software production chain they are being prepared to as requirements and specification engineering, i.e. translating the customer's needs into documents that the "informatici" implement. Beyond the limited goal of making the course fulfil the requirements put on it, I think that someone that had at least some experience programming will be able to produce much better requirements / specifications, because (s)he will have first-hand (even if limited) experience of what is possible, difficult or easy and what information is necessary or useful for the implementer. If our informatiekunde graduates can program, it makes better specifiers of them. Commentaar Jasper: