BASISGEGEVENS naam van de cursus: RD2-IK cursuscode: I00082 academisch jaar, semester: 2007, lente docenten: Janos Sarbo, Perry Groot gastdocent: Pieter de Vries-Robbe (UMC), Kris Vissers (Pijncentrum, UMC). stud.assistent: Marlien Douma EVALUATIEVRAGEN ************************************************************************** 1. Leerdoelen De leerdoelen waren duidelijk voor de studenten. De realisatie van de leerdoelen (zie site vak op de onderwijs site) verliep goed. De tijd voor het onderzoek was voldoende. Vraag 6: 3,3,4,4,3,2,2,4,2,3. Gemiddelde: 3.0 (eens) ************************************************************************** 2. Werkvormen Project, uitgevoerd in groepen. Wekelijkse consultatie. De studenten vonden deze onderwijsvorm geslaagd. Vraag 7: 4,4,4,4,4,2,3,3,4. Gemiddelde: 3.2 (eens) Vraag 8: 4,3,4,4,5,2,4,4,4. Gemiddelde: 3.4 (eens) ************************************************************************** 3. Voorkennis Het vak integreert kennis geleerd in de eerste twee jaar. De raakvlak met informatiekunde is groot, er is geen overlap. Dit hebben ook de studenten tijdens het evaluatiegesprek aangegeven. Vraag 2: 4,4,4,5,5,4,4,4,4. Gemiddelde: 3.8 (zeer eens) Vraag 15: 4,-,-,2,-,3,3,3,3. Gemiddelde: 3.0 (eens) ************************************************************************** 4. Organisatie De studenten vonden de communicatie met de docenten goed. De studentassistent (medisch expert) heeft de studenten prima kunnen helpen met hun interview van de "klant", en later ook met andere vragen. ************************************************************************** 5. Studenten De studenten waren van begin af aan voldoede actief, alleen team3 had problemen in de eerste fase. Uit het evaluatiegesprek met de studenten volgt dat de opdracht van dit vak interessant werd gevonden, met name de relatie met een practisch problem werd zeer gewaardeerd. Vraag 3: 4,4,4,5,5,4,4,4,4,5. Gemiddelde: 4.3 (zeer interessant) Vraag 18: 7,7,7,7,7,7,7,6,8,7. Gemiddelde: 7.0 ************************************************************************** 6. Docenten Alle betrokken docenten waren enthousiast over de opdracht. De gastcolleges door Kris Vissers, Pieter de Vries-Robbe en Perry Groot werden zeer interessant gevonden. De studentassistent, Marlien Douma, was altijd bereikbaar. Naast de gastsprekers hebben ook anderen bijgedragen bij het succes van het project. Zo heeft Felix Cillessen (UMC) een demo gegeven over het huidige Electronische Patienten Dossier, de werkwijze van het EPD en de configuratietool Xpertmed. Pieter de Vries-Robbe en Lieven Dick (Pijncentrum) hebben de studenten veel geholpen met de specificatie van use-cases. Lieven Dick heeft ook geholpen met het anonymiseren van patienten data. ************************************************************************** 7. Taal n.v.t. ************************************************************************** 8. Studiemateriaal De input voor het project van dit jaar bestond deels uit patienten data, zoals behandel data, brieven enz., en mondelinge informatie door medewerkers van het Pijncentrum. ************************************************************************** 9. Studielast Gemiddeld genomen de studielast is even veel als in vergelijkbare andere vakken. In het begin van dit vak maken de studenten meer uren, in het tweede deel wordt dit gecompenseerd. De pilot/final tweedeling en de presentaties dwingen de studenten om een goede planning te maken. ************************************************************************** 10. Toetsing n.v.t. ************************************************************************** 11. Rendement Het vak werd door alle deelnemers gehaald. Door persoonlijke problemen is een student gestopt na de derde week. TERUGBLIK OP AANPASSINGEN ************************************************************************** Verwerking van verbeteringen We hebben dit jaar gekozen voor een project van use-cases en ORM schema's voor de informatiestroom binnen het Pijncentrum (UMC). Omdat het Pijncentrum zelf bezig is met een dergelijke informatisering van haar activieteit, werden de studenten met open armen ontvangen. Ook tijdens het project hebben de medewerkers van het Pijncentrum en het UMC veel hulp geboden aan de teams. Een duidelijke pluspunt van het project van dit vak is dat de studenten betrokken waren in het oplossen van een actueel, practisch probleem. Het oorspronkelijke doel, om de use-cases en ORM schema's in XpertMed te realizeren werd niet gehaald. Een van de redenen is dat het systeem niet toegankelijk was voor gebruik door de studenten. Een andere reden is het geheimshoudingsplicht m.b.v. patientengegevens. Het project werd aangepast en dankzij de verandering met succes afgerond. Dit dankzij de medewerking van Pieter de Vries-Robbe, Kris Vissers, Felix Cillessen, Lieven Dick, Perry Groot en Marlien Doume. Zonder hun bijdrage zou het project niet zo succesvol zijn geweest. CONCLUSIE De opdracht is goed gekozen. Het is practisch, nuttig, en sluit goed aan bij andere vakken, zonder overlap. De studenten waren betrokken in een real probleem en konden hun medierende rol als inf.kunde studenten, tussen arts en software implementator, uitoefenen. Uit de enquete blijkt dat de studenten tevreden waren met het vak. ************************************************************************** Overig De 2defase van het project kan verbeterd worden door meer feed-back te leveren door de medische experts. Implementatie van de resultaten zou tot de mogelijkheden moeten behoren. Gezocht moet worden naar een test versie van de software (XpertMed incl. ge-anonymiseerde data) dat voor studenten toegankelijk is. De presentaties van de projecten werd gehouden samen met RD2-I. Het `eindproduct' van het project RD2-IK is een protocol. Een dergelijke protocol is de input voor het verificatie project van RD2-I. Door de twee vakken samen te laten presenteren hebben de studenten inzicht gekregen in de praktijk van verschillende velden. De studenten werden gevraagd hun project in een LaTeX artikel samen te vatten (zie actiepunt uit evaluatie 2006). Het gebruik van deze taal bleek een groter probleem te zijn dan gedacht. Is LaTeX nodig voor de inf.kunde opleiding (bv. in andere vakken of voor het schrijven van scripties)?