BASISGEGEVENS naam van de cursus: RD2-IK cursuscode: IBK005 academisch jaar, semester: 2011, lente docenten: Janos Sarbo gastdocent: Pieter de Vries Robbe, Felix Cillessen (UMC), stud.assistent: Bas Vossen schriftelijke evaluatie (anonym): 6 deelnemers EVALUATIEVRAGEN ************************************************************************** 1. Leerdoelen In zijn introductiecollege Prof. De Vries-Robbe heeft het EPD systeem van het UMC uitgelegd en verteld hoe, volgens hem, de qualiteit van het gebruik van het systeem door de artsen zou bepaald kunnen worden op basis van log-file gegegens. Dit was mogelijk omdat, meer dan in afgelopen jaren, de studenten toegang hadden tot echte data. Analyse van data was mogelijk door het gebruik van SQL. VRAAG 6: 2,3,5,2,2,2 Gemiddelde: 2.6 (laag eens) ************************************************************************** 2. Werkvormen Project, uitgevoerd in groepen. Gastcolleges en regelmatige consultatie. De studenten vonden deze onderwijsvorm geslaagd. VRAAG 7: 3,3,3,3,3,3. Gemiddelde: 3 (eens) VRAAG 8: 4,3,3,4,3,4. Gemiddelde: 3.5 (eens) ************************************************************************** 3. Voorkennis Het vak integreert kennis geleerd in de eerste twee jaar. Ook dit jaar heb ik een test van SQL ingebouwd, geen toets, maar adhv search vragen door Felix Cillessen, op een test database. Programmeren viel enigziens tegen. Het nivo van SQL was onvoldoende. Vraag 2: 5,4,5,4,3,4. Gemiddelde: 4.1 (zeer eens) Vraag 15: 3,3.-,-,3,3. Gemiddelde: 3 (eens) ************************************************************************** 4. Organisatie Pieter & Felix hebben interviews mogelijk gemaakt met drie sorten klanten: - software ontwikkeleaar (Felix en nog een medewerker bij het EPD), - arts bij een afdeling (Rien Cuypers), en - management (Edith Pluimen). Helaas, Rien is geen arts, maar iemand met en ICT achtergrond, en Edith bleek weinig affiniteit te hebben met het EPD systeem. Dit had gevolgen op de interviews and het analyse van de antwoorden. De studentassistent van dit jaar was onvoldoende actief. ************************************************************************** 5. Studenten Er waren twee teams (3+4) studenten en ze waren redelijk actief. Het gebruik van SQL was geen succes, er was een zekere mate van weerstand tegen programmeren ("geen zaak voor infk", hoorde ik vaak). Dit probleem heb ik te laat ontdekt. Via interviews hebben de teams voldoende inzicht op het EPD gekregen welliswaar vanuit andere invalshoeken dan gepland. Oplossen van een actueel probleem in het UMC werd gewaardeerd. VRAAG 3: 5,4,5,3,3,4. Gemiddelde: 4 (interessant) VRAAG 18: 9,7,7,5,5,6. Gemiddelde: 6.5 ************************************************************************** 6. Docenten De betrokken docenten waren enthousiast over de opdracht. De gastcolleges door Pieter de Vries Robbe en Felix Cillesses werden interessant gevonden. Felix Cillessen zorgde voor de nodige input voor een analyse. ************************************************************************** 7. Taal n.v.t. ************************************************************************** 8. Studiemateriaal De literatuur voor het project van dit jaar bestond uit een klein aantal papers over EPD en over het gebruik van het EPD systeem door de verschillende afdelingen van het UMC. ************************************************************************** 9. Studielast De studielast kan een beetje omhoog. Het invoeren van weekelijkse opdrachten zou het vak kunnen verbeteren. Echter dit gaat zelfstandig werken verminderen. Mijn indruk is dat de studenten van dit jaar minder actief waren dan die van het afgelopen jaar. Komt dit door hun `liefde' voor SQL? Of, door het geringe aantal deelnemers in dit project? De pilot/final tweedeling en de presentaties dwingen de studenten om een hun werk beter te plannen. ************************************************************************** 10. Toetsing n.v.t. ************************************************************************** 11. Rendement Het vak werd door alle deelnemers gehaald. TERUGBLIK OP AANPASSINGEN ************************************************************************** Samenwerking met het UMC heeft zijn nut bewezen ook dit jaar. Doordat het EPD in gebruik werd genomen door meerdere afdelingen, de studenten hadden toegang tot echte data. Door analyse kunnen de teams inzicht krijgen in de manier waarop het EPD werkelijk gebruikt wordt door de afdelingen. Dit doel werd gedeeltelijk bereikt. CONCLUSIE ************************************************************************** De opdracht is goed gekozen. Het is practisch, nuttig, en sluit goed aan bij andere vakken, zonder overlap. De studenten waren betrokken in een real probleem en konden hun medierende rol tussen arts en software implementator uitoefenen. Naar verwachting wordt het EPD van het UMC in de komende tijd door steeds meer afdelingen in gebruik genomen. Dankzij onze samenwerking met het UMC de studenten krijgen een interessante kans om deel te nemen in een lopend informatiseringsproject. De studenten van dit jaar hadden meer behoefte aan struktuur dan de studenten in afgelopen jaren. Dit komt, denk ik, doordat er meer data beschikbaar was, waardoor de vraag, welke aspekten van de data een rol spelen, moeilijker is geworden. In de toekomst wil ik dit probleem opvangen door deelopdrachten in te voeren. Ook ben ik van plan het onderdeel SQL uit te breiden. Ik ben van mening dat Infk studenten baat zouden hebben bij beter kunnen programmeren. ************************************************************************** Overig Wat wilt u verder kwijt? ************************************************************************** Een studentassistent met medische achtergrond is een betere keuze voor dit vak. Hoewel Pieter de Vries Robbe (UMC Radboud) inmiddels met pensioen is, hij blijft actief bij RD2. Het EPD systeem van het UMC blijft een belangrijke bron van opdrachten voor RD2, ook in de toekomst.