Friesch Dagblad 16 januari 2008 woensdag Twijfel over invoer OV-kaart SECTION: ONB; Blz. NaN LENGTH: 490 woorden OV-bedrijven stoppen met opslaan gegevens reizigers Twijfel over invoer OV-kaart Den Haag - De openbaarvervoerbedrijven, met name het GVB (Amsterdam), zijn gisteren hard op de vingers getikt. Zij stoppen daarom tot 2010 met het inzamelen van privégegevens van reizigers met de ov-chipkaart. De Tweede Kamer tilt zwaar aan de aanhoudende problemen met de kaart, die ook al een geliefd doelwit van hackers is geworden. Morgen is er een ingelast debat met staatssecretaris Huizinga van Verkeer. De ov-chipkaart moet in 2009 het nieuwe, landelijk geldende vervoersbewijs worden in plaats van de strippenkaart en het treinkaartje. Al enige tijd loopt er een proef in en om Rotterdam en Amsterdam. Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), dat het gebruik in Amsterdam onderzocht, handelt het GVB in strijd met de wet. Te veel privégegevens worden vastgelegd en gebruikt en daarnaast te lang bewaard en onvoldoende beveiligd. CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm dreigde de vervoerder met hoge boetes als de wet niet wordt nageleefd. Die boodschap kwam aan. Alle vervoerders stoppen tot 2010 met het inzamelen van privégegevens met de ov-kaart tot er een akkoord is met de privacywaakhond over het rechtmatig gebruik van de kaart. De Nederlandse Spoorwegen waren ook in stevige discussie met het CBP over het gebruik van privégegevens als de kaart daar medio volgend jaar gebruikt zou worden. De NS houdt zich aan de afspraken met het CBP. De NS zal volgens haar secuur omgaan met de privégegevens en ,,niet de randjes opzoeken''. Directeur Jeroen Kok van kaartproducent Trans Link Systems (TLS) erkende dat het ook een kwestie van tijd zal zijn voordat de nog niet ontrafelde code gekraakt wordt. Zaak is volgens hem dat de TLS met de totale beveiliging hackers een stapje voor blijft. De Kamer vertrouwt het niet en wijdt er morgen een debat aan. GroenLinks, SP en PVV vinden het twijfelachtig of de kaart volgend jaar nog wel in omloop kan komen. Zij waren gisteren niet mals met kritiek op Huizinga, die een onderzoek door TNO in opdracht van Trans Link wil afwachten. Zij schreef gisteren de Kamer dat zij TLS vragen heeft gesteld over de risico's. Die antwoorden wil zij wel laten toetsen. SP-Kamerlid Emile Roemer deed daar schamper over. Van een eigen onderzoek is volgens hem geen sprake. Maar de drie regeringspartijen CDA, PvdA en Huizinga's eigen ChristenUnie vallen haar niet af. Volgens CDA'er Jan Mastwijk heeft de Kamer zelf enkele jaren geleden de verantwoordelijkheid voor de ovchipkaart bij de bedrijven gelegd. De problemen van nu zijn daarom niet de schuld van Huizinga. Onderzoeker Wouter Teepe van de Radboud Universiteit Nijmegen, waar maandag de wergwerpversie van de ov-chipkaart werd gekraakt, zei gisteren in het tv-programma NOVA dat het beter is een volledig nieuwe kaart te ontwerpen dan de huidige ,,met elastiek en klittenband'' te repareren. Het maken van een nieuwe kaart zou volgens hem drie jaar vergen. LOAD-DATE: January 16, 2008 LANGUAGE: DUTCH; NEDERLANDS GRAPHIC: Roel Verdult van de Radboud-universiteit in Nijmegen toont het apparaatje dat als ov-chipkaart kan worden gebruikt. Foto: ANP Foto PUBLICATION-TYPE: Krant Copyright 2008 Noordelijke Dagblad Combinatie/Friesch Dagblad All Rights Reserved