Reformatorisch Dagblad 16 January 2008 Wednesday Vergaren gegevens reizigers gestaakt; Kamer debatteert morgen over OV-chipkaart BYLINE: Binnenlandredactie SECTION: Binnenland; Blz. 3 LENGTH: 485 words HIGHLIGHT: DEN HAAG - De openbaarvervoerbedrijven, met name het GVB (Amsterdam), stoppen tot 2010 met het vergaren van privégegevens van reizigers met de OV-chipkaart. Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), dat het gebruik in Amsterdam onderzocht, handelt het GVB in strijd met de wet. Te veel privégegevens worden vastgelegd en gebruikt en daarnaast te lang bewaard en onvoldoende beveiligd. CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm dreigde de vervoerder met hoge boetes als de wet niet wordt nageleefd. Amsterdammers kunnen volgens hem onverhoeds geconfronteerd worden met het reisgedrag van jaren. Die boodschap kwam aan. Alle vervoerders stoppen tot 2010 met het vergaren van privégegevens met de OV-kaart tot er een akkoord is met de privacywaakhond over het rechtmatig gebruik van de kaart. De OV-chipkaart moet in 2009 het nieuwe, landelijk geldende vervoersbewijs worden in plaats van de strippenkaart en het treinkaartje. Al enige tijd loopt er een proef in en om Rotterdam en Amsterdam. De Nederlandse Spoorwegen waren ook in stevige discussie met het CBP over het gebruik van privégegevens als de kaart daar medio volgend jaar gebruikt zou worden. De NS houdt zich aan de afspraken met het CBP. Commercieel directeur Boukje Bügel zei wel dat de Spoorwegen na 2010 de kaart willen gebruiken om bijvoorbeeld klanten te informeren over grote wegwerkzaamheden. De NS zal volgens haar secuur omgaan met de privégegevens en ,,niet de randjes opzoeken." Het CBP-rapport was koren op de molen voor de oppositiepartijen in de Tweede Kamer. Het kraken van de kaart blijkt een koud kunstje. Directeur Jeroen Kok van kaartproducent Trans Link Systems (TLS) erkende dat het ook een kwestie van tijd zal zijn voordat de nog niet ontrafelde code gekraakt wordt. Zaak is volgens hem dat de TLS met de totale beveiliging hackers een stapje voor blijft. De Kamer vertrouwt het niet en wijdt morgen een debat aan de problemen. GroenLinks, SP en PVV vinden het twijfelachtig of de kaart volgend jaar nog wel in omloop kan komen. Zij waren gisteren niet mals met kritiek op staatssecretaris Huizinga, die een onderzoek door TNO in opdracht van Trans Link wil afwachten. Zij schreef de Kamer gisteren dat zij TLS vragen heeft gesteld over de risico's. Die antwoorden wil zij wel laten toetsen. SP-Kamerlid Roemer deed daar schamper over. Van een eigen onderzoek is volgens hem geen sprake. Maar de drie regeringspartijen CDA, PvdA en Huizinga's eigen ChristenUnie vallen haar niet af. Volgens CDA'er Mastwijk heeft de Kamer zelf enkele jaren geleden de verantwoordelijkheid voor de OV-chipkaart bij de bedrijven gelegd. De problemen van nu zijn daarom niet de schuld van Huizinga. ,,Zij is niet de regisseur van de problemen", aldus PvdA'ster Roefs. Onderzoeker Wouter Teepe van de Radboud Universiteit Nijmegen, waar maandag de wegwerpversie van de OV-chipkaart werd gekraakt, zei gisteren in het tv-programma NOVA dat het beter is een volledig nieuwe kaart te ontwerpen dan de huidige ,,met elastiek en klittenband" te repareren. Het maken van een nieuwe kaart zou volgens hem drie jaar vergen. LOAD-DATE: 16 January 2008 LANGUAGE: DUTCH; NEDERLANDS PUBLICATION-TYPE: Krant Copyright 2008 Reformatorisch Dagblad All Rights Reserved