Het Financieele Dagblad 20 maart 2008 donderdag Centraal parkeerorgaan geen Big Brother SECTION: ECONOMIE & POLITIEK; Blz. 7 LENGTH: 731 woorden 'Clearing house parkeren' belooft te waken voor de privacy van gebruikers Henk Willem Smits Amsterdam Binnen afzienbare tijd kunnen automobilisten in grote Nederlandse steden via een centraal systeem op hun mobiele telefoon of route-informatiesysteem zien waar parkeerplaatsen vrij zijn, en met hetzelfde systeem kan ook worden betaald. Een groep gemeenten werkt aan een 'clearing house parkeren' dat dit mogelijk moet maken. De privacy ligt gevoelig bij dit soort projecten waarbij een grote hoeveelheid gegevens over verblijfplaats en reisgegevens wordt bewaard. Het systeem registreert nummerborden en koppelt daaraan 'rechten', bijvoorbeeld een saldo. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) had een stevig oordeel over de omgang van het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB met gegevens die de ov-chipkaart oplevert en de beveiliging daarvan. Minister Camiel Eurlings van Verkeer heeft met betrekking tot het rekeningrijden toezeggingen gedaan om de vrees weg te nemen dat van minuut tot minuut bekend zou zijn waar automobilisten zich ophouden. Het CBP zegt nog niet gehoord te hebben van het plan voor het clearing house, maar een dergelijk systeem valt wel onder de Wet bescherming persoonsgegevens. 'We kunnen nog niet inhoudelijk reageren. Het wordt zo te horen wel een bijzonder databestand, maar op zich is alleen een type auto nog geen persoonsgegeven', zegt de woordvoerder. 'Het is natuurlijk niet de bedoeling dat dan via zo'n clearing house alsnog redelijk nauwkeurig kan worden bijgehouden waar elke auto zich ophoudt', zegt Wouter Teepe van de Radboud Universiteit Nijmegen. 'Als dat zo zou zijn, dan is het net zoiets alsof de grenscontroles zijn opgeheven, maar vijf kilometer voorbij de grens alsnog een controle is.' Teepe is gespecialiseerd in privacy- en beveiligingsvraagstukken en betrokken bij veiligheidsanalyses van de nieuwe ov-chipkaart. 'Het risico bestaat dat het waarborgen van de privacy zoals dat bij het Anders Betalen voor Mobiliteit (in de volksmond rekeningrijden, red.) is gebeurd, door dit systeem om zeep wordt geholpen als er geen technische garanties voor anonieme deelname aan het systeem zijn ingebouwd.' Zonder technische garanties dat het anoniem is, zal het voor politie en geheime diensten met de huidige wetgeving bij voldoende grote belangen mogelijk zijn gegevens op te vragen. Bij het rekeningrijden wordt waarschijnlijk gekozen voor een kleurcodesysteem. De A2 en A3 zijn bijvoorbeeld code rood. Dan is alleen bekend dat iemand op een drukke snelweg heeft gereden, maar niet op welke. Teepe hoopt dat voor het parkeer-clearing-house parkeren ook zoiets wordt gevonden. Teepe: 'Er zijn wel elegante oplossingen voor te vinden dat mensen nog steeds anoniem kunnen parkeren, zonder dat sommigen de boel beduvelen.' Voorzitter John van Dijk van de kerngroep voor het clearing house belooft dat het tegemoet zal komen aan privacyzorgen. 'We volgen de discussie over het rekeningrijden en de ov-kaart op de voet, en wat daarvoor gaat gelden, zal ook voor het clearing house gaan gelden. Dit wordt geen Big Brother.' Van Dijk wil alvast toezeggen dat de kentekengegevens die voor dit systeem moeten worden opgeslagen, niet worden gekoppeld aan de gegevens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. 'We gaan alleen kentekens registreren en geen persoonsgegevens. Wie de eigenaar is van een auto, is voor het clearing house niet interessant.' Ov-bedrijven willen graag gegevens van de chipkaart gebruiken voor direct-marketingactiviteiten. Van het CBP mag dat in principe niet, tenzij mensen daar toestemming voor geven. Het clearing house heeft geen behoefte aan direct marketing en zal zijn gegevens daar niet voor gebruiken. Bedrijven die meedoen aan dit systeem kunnen alleen kentekens met bepaalde parkeerrechten communiceren. Het clearing house registreert alleen kentekens of andere identificatiekenmerken van auto's en koppelt deze aan parkeerrechten op parkeerlocaties met een bepaalde begin- en eindtijd. De beveiliging van gegevens, iets wat het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB volgens het CBP niet goed had gedaan, zal ook op orde komen, zegt Van Dijk. Persoonsgegevens Waar let het CBP op De noodzaak van gegevens- opslag. Alleen strikt noodzakelijke gegevens mogen worden gebruikt De bewaartermijn. Gegevens mogen niet eindeloos lang worden bewaard Wie er allemaal bij mag en hoe het beveiligd is. Niet iedereen mag bij de opgeslagen gevens komen LOAD-DATE: March 19, 2008 LANGUAGE: DUTCH; NEDERLANDS PUBLICATION-TYPE: Krant JOURNAL-CODE: HFD Copyright 2008 Het Financieele Dagblad B.V. All Rights Reserved