De Gelderlander 19 december 2008 vrijdag Rijk van Nijmegen Editie Wanneer komt betere OV-chipkaart ? SECTION: RY LENGTH: 424 woorden 'De chip in het paspoort is meer dan tien keer zo duur als die in de OV-chipkaart' - Wat gebeurde er nog meer in april? - Datum: 14 april 2008 Naam: Wouter Teepe (RU) Terugblik op: Gehele beveiliging van OV-chipkaart gekraakt 'Wie nu de stekker uit de OV-chipkaart trekt, mag waarschijnlijk ook de rekening betalen." Misschien is het daarom dat de fraudegevoelige OV-chipkaart nog steeds bestaat. Het was in april groot nieuws. Studenten van de Radboud Universiteit in Nijmegen slaagden er op tamelijk simpele wijze in om de OV-chipkaart - met de chip My Fair Classic van NXP - te kraken. Dat biedt de mogelijkheid om op kosten van een ander te reizen. De exploitant heeft niettemin de OV-chipkaart gehandhaafd. Op zijn vroegst over 1,5 jaar wordt de chipkaart vervangen door een model met een nieuwere chip. Het advies van Teepe luidde in april: 'Opnieuw beginnen en het dan goed doen'. "We hebben een aantal fouten in deze chip gevonden. Als wetenschapper zeggen we dan: Deze gebreken zijn er. Kun je die beheren, prima. Zo niet, is het ook goed, maar zeg achteraf niet dat we je niet gewaarschuwd hebben", zegt Teepe. Op dit moment zijn reizigers in ieder geval niet gedupeerd. Want de vervoerssector heeft mogelijke gedupeerden gegarandeerd dat ze de schade vergoed krijgen. Hoeveel gedupeerden zich gemeld hebben, weet Teepe niet. "De vervoerssector zegt dat het reuze meevalt. Dat niemand eigenlijk probeert de OV-chipkaart te kraken, behalve de onderzoekers van de Radboud Universiteit." "Dat is ook onze taak. Wij zien een lek in een systeem. Onze boodschap is vervolgens: doe een risico-analyse. Het is dan aan betrokkene om te besluiten of die het risico wil dragen. Het is zeker mogelijk een systeem te maken dat vrijwel niet te kraken is", aldus Teepe. "NXP maakt ook chips die heel goed zijn. Kijk maar naar de chip in het paspoort. Misschien was het ook een simpele centenkwestie. De chip in het paspoort is meer dan tien keer zo duur als de chip in de OV-chipkaart. Maar op de totale projectkosten van de OV-chipkaart is dat verschil een bijna verwaarloosbaar bedrag." Milsbeek oogst de eerste asperges van Nederland. Dichtbundel Zilverlicht van Literaire Kring Malden. Millingse homeopaat Jos Koonen zet praktijk te koop. Toeristisch agentschap in Johannahof Overasselt. Na 600 jaar zingen er weer monniken bij de ruÔne van St. Walrick in Overasselt. 'Klinkertest' voor nieuwe bestrating in Beek. Gratis ijsjes in Malden. Bevrijdingsmuseum zet oorlogsfoto's op internet. Fietslorrie Groesbeek in gebruik genomen.